Wednesday, March 20, 2013

~ PETUA DIET & KURUS ~

Hi Uols...
Entry kali ni Cik Vee nak kongsikan tentang kegemukan dan cara mengatasinye....JoM cHecK iT OuT.....
Seringkali bila tengok orang yang badannye slim and cun mesti kite tanye...cemane U jaga badan ye?Makan ape?gune produk kurus ke?haaaaaaaa.......nak tau?sile bace entry Cik Vee ni....

Ok.nak tau tak kenapa badan kita boleh gemuk???Sebenarnye bila kalori dalam badan melebihi kalori yang badan kite perlukan.....

Ok...gemuk ni sebenarnye ada 3 jenis iaitu : -

1. GeMuK AiR
  • Badan menggeleber dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan  berlebihan di dalam badan.
  • Badan korang akan terase cepat letih dan mengah bila melakukan aktiviti harian...
  • JaNgan riSau...KoRaNg MUDAH menurunkan berat badan....

2.  Gemuk aNgiN
  • Perut terasa sebu,kadang2 rase susah nak buang angin....
  • Mudah mendapat sakit kepala
  • Tapi mudah je untuk turunkan berat badan...Sama macam gemuk air.

3. GeMuk DaGiNg
  •  Badan rase berat dan pejal
  • Cepat penat bila buat tugasan harian
  • Yang ni proses nak turun berat badan susah sikit la berbanding orang yang gemuk air atau angin sebab lemak di dalam badan menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.
  • Proses penurunan melalui peluh dah mesti ikut pantang larang yang disarankan ye!!!
  • Apabila memicit bahagian lengan tangan,ia terasa pejal dan padat.

Ok now jom kite Check it out macamane nak atasi kegemukkan....

Do's- Mesti Buat Ni !!!


 Pilih menu makanan yang betul

 Pastikan menu makanan pelbagai. Masukkan sayuran dan buah-buahan kerana ia lebih mengeyangkan.


Makan buah-buahan & Sayur-sayuran

Amalkan makan buah dan sayur dalam pemakanan terutamanya buah epal,betik,belimbing,limau dan sebagainya.

Banyakkan minum air

Perbanyakkan minum air putih dan kurangkan atau jauhkan diri daripada minuman soda atau bergas....


Bersenam


Luangkan lah sedikit masa korang di antara 30 minit hingga 1 jam untuk melakukan senaman ringan.


Aktiviti

Jalankan aktiviti yang banyak pergerakan seperti berjalan kaki dan menaiki tangga...


Ok ni aje la utk Do's...Nanti i update utk dOnt pula ye....Hope Tips kat atas Nie dapat bantu sesame kite.Sape yang ade tips-tips tu comment la sikit...

ORDER FORM

WARNA BANTAL Merah
Kuning
Cream
Hitam
Fancy Pink
Biru
Nak Tulis ape di Bantal comel anda
No Tel
Email Address:
Name:
Bayaran

This HTML form was created by Freedback.