Monday, April 15, 2013

Mengemas rumah - jalan pintas

Siapa tak suka jalan pintas. Kalau boleh, segala benda kita amalkan jalan pintas. Sukacita dimaklumkan, mengemas pun ada jalan pintasnya. Ia mungkin diperlukan untuk ibu2 yang sibuk dengan kerjaya dan anak serta suami, tetapi masih berhasrat untuk memastikan kerapian rumah sedaya mampu.

Ramai yang enggan atau kurang selesa mengemas sewaktu hari2 biasa. Biasanya, tugasan menyapu, mengemas dapur, mengemop dan melipat baju ditangguh sehingga hujung minggu. Jadi, di hujung minggu, kita dibebankan dengan kerja2 mengemas yang terkumpul. Habis masa sepanjang hari Sabtu dan Ahad dengan tugasan mengemas dan membersihkan rumah.

Di hujung minggu kita sering membasuh, melipat dan menggosok segunung baju. Kita juga bertungkus lumus menyedut sampah dan mengemop lantai keseluruhan rumah. Sudahnya, kita keletihan di hujung minggu dan tiada masa berehat. Sedar2, sudah kembali ke hari Isnin sebelum kita sempat menarik nafas.

Sebenarnya, untuk mengekalkan kebersihan rumah, kita tidak perlu bertangguh sehingga hujung minggu. Apa yang boleh kita lakukan adalah mengemas rumah apabila ada kesempatan. Jadi, setiap hari, kita sapu sedikit ruang dalam rumah kita. Esok kita mengemas dapur pula. Lusa kita mencuci bilik air sambil mandi. Yang penting, kita melakukan sedikit setiap hari agar di hari minggu kita tidak tenggelam dalam kesibukan mengemas.

Untuk itu kita mungkin perlu mencipta jadual yang sesuai untuk kita. Setiap hari, yang wajib adalah penyediaan makan, membuang sampah dan menguruskan kain baju. Jadual contoh untuk aktiviti lain:

Isnin: Mengemas ruang tamu dan vakum
Selasa: Mengemas dapur dan mop
Rabu : Menyimpan lipatan kain baju
Khamis : Mengemas bilik2 dan vakum
Jumaat: mengemas ruang tamu dan vakum (mungkin ada tamu bertandang besok!)

Ini adalah cadangan semata2. Setiap individu mempunyai jadual kerja dan saiz famili yang berbeza.

Walaubagaimanapun, dengan jadual yang sangat sibuk, kita mungkin hanya mempunyai masa terluang untuk menyediakan makan malam dan menguruskan kain baju sahaja setiap hari.

Just share (^o^)

No comments:

Post a Comment

ORDER FORM

WARNA BANTAL Merah
Kuning
Cream
Hitam
Fancy Pink
Biru
Nak Tulis ape di Bantal comel anda
No Tel
Email Address:
Name:
Bayaran

This HTML form was created by Freedback.